Mivel ebben a pillanatban zajlik “a magyar oktatást ért legnagyobb innovációs lehetőség” szeretnék pár gondolattal hozzájárulni az átálláshoz. Ez a bejegyzés elsősorban a tanároknak próbál meg segítséget nyújtani, ötleteket adni.

Az első két hét menni fog.

Igen, eddig is volt olyan, hogy valaki beteg volt és be kellett pótolnia a kimaradt dolgokat. Szülők egymás között a tanár iránymutatásai alapján lefotóztuk a feladatokat, leírtuk a tankönyv hanyadik oldalától, hanyadik oldaláig kell feldogoznia az anyagot. A gyerekek ráadásul kaptak, kapnak “házi feladatot”, ami igazából önálló feladatmegoldás volt. Ha nem elsős a gyermek biztosan meg fogja tudni oldani a dolgokat. Szóval a második osztálytól az első két hét pipa.

Első és legfontosabb, hogy maradjunk a már bejáratott módszereknél. Igen, az első egy két hét teljen úgy el, hogy lehetőleg mindent úgy csinálunk ahogy eddig, csak a kommunikáció tolódik el digitális irányba. Itt is törekedjünk olyan formára amit eddig is használtunk.

Nem csak a technika más, hanem a módszertan is gyökeresen eltérhet a hagyományos megoldásoktól. Sokkal több önálló munkát kell elvárnunk a diákoktól. Ha projekt módszerrel dolgoztad fel eddig is a tananyagot vagy nagyon építettél az önálló munkára, akkor valószínűleg “észre se veszed” majd a váltást.

A lényeg, hogy ha az eszközöket is cseréled és a módszertant is váltod, jóval nehezebb dolgod lesz, mint ha csak az egyiket váltanád. Most elsősorban az eszközökkel kell kezdened.

Email

Email pl. egy kitűnő eszköz tud lenni erre. Természetesen elsőre nehéz lesz, ha nem szoktuk az írásbeli kommunikációt. Igyekezzünk röviden fogalmazni és fogadjuk el, hogy nem fogják érteni a diákok amiket leírtunk. Fel kell hívni a diákok figyelmét, hogy mindenképpen adjanak valamilyen visszajelzést, hogy értik-e egyáltalán a feladatot. Jó, ha első körben valamilyen banálisan egyszerű feladattal kezdünk, és utána adunk egyre komplexebb és komplexebb feladatokat. Ezt tesszük azért, mert első körben az új kommunikációs csatornát teszteljük, tényleg úgy és az megy-e át amit szeretnénk.

Chat

Számos interaktív szöveges beszélgető platform van a Facebook-tól kezdve a Slack-en át a gyerekek által használt legtrendibb kommunikációs platformokig. Amennyiben ezeket még nem használtuk vegyük figyelembe, hogy egy igen nehéz tanulási szakaszon kell majd átesnünk tanárként. Minden ilyen eszköznek van olyan módja, amikor egy-egy emberrel tudunk közvetlenül beszélni. Ajánlom ennek a használatát, a közös csevegést hagyjuk meg a diákoknak.

Érdemes azonban valamennyi időt rászánni arra, hogy a közös csevejt átolvassuk.

Ne ijedjünk meg, még komoly szakmai fórumokon is a legtöbb megjegyzés nem kapcsolódik a témához un. “off topic”. Érdemes megkérni a tanulókat, hogy hozzanak létre tematikus csatornákat és köztük legyen olyan ahol a témához nem kapcsolódó (offtopic) és egy olyan ahol az érzelmeiket leíró üzeneteket tehetik közzé. Ebben a két csatornában teljes szabadságot érdemes adni és nem olvasni. :) A többi csatornában folyó kommunikációt azonban a gyerekekkel közösen igyekezzünk megőrizni az adott témának.

Videó közvetítés, webinárium

Sokan most azt írják, csak egy laptop kell és minden tökéletesen megy. Ne hidd el. Én egy olcsó 300e forintos laptop mögött ülök, ami teljesítményben sehol nincs a 600.000-1.000.000 forintos általános IT gépekhez képest. Amikor a fentieket mondják ilyen tapasztalatokra támaszkodnak.

Igazából azonban fogalmuk sincs, hogy élvezhető adást csak stúdió körülmények között lehet készíteni. Megfelelő akusztikai tulajdonságokkal rendelkező hely, stúdió mikrofon, profi kamera segítségével. Nézd meg egy általad kedvelt youtuber technikai listáját, ha nem hiszel nekem. Nem egy 100.000 - 150.000 Forintos laptop lesz csak ott egy telefonhoz adott headset-tel.

Légy rövid

Elfogadható adást olcsóbb eszközökkel is tudsz készíteni, de azt nem lehet egész nap nézni. Egyszerűen elfárad az ember. Ezért javaslom azt, hogy a lehető legrövidebb legyél.

Nagy betűket használj, még annál is nagyobbat.

A videó közvetítés minősége, még a legjobb HD+ is elmarad az analóg világban lévő képtől. Ráadásul a legtöbb platform a minőséget a hálózati és a lejátszó gép sebességhez igazítja, így sokszor rossz és kásás kép fog átmenni.

Használj jóval nagyobb betűket, vastagabb filceket mint gondolnád, hogy jó lesz.

Legyen fény

A szemed alkalmazkodik a fényhez, ezért nem egy megbízható mérőeszköz. Ne higgy neki. A kamera szintén megpróbál alkalmazkodni, de korántsem olyan jó ebben mint a szemünk. Ha nincs megfelelő fény, akkor homályos és zavaros lesz a kép. Már egy egyszerű olvasólámpa is csodákat tud tenni, ha nem tűző napfénynél a szabadban, hanem borús időben egy szobában veszed fel az adást. Szóval, ha fontos amit mutatsz, mert táblára/papírra írsz, tárgyi szemléltetsz, kísérletet végzel akkor azt világítsd meg még akkor is, ha úgy ítéled meg, hogy van elég fény.

Lassulj le

A hálózati sebesség miatt egy-egy képkocka kimaradhat valamint a hang és a kép szinkronja szétcsúszhat. Ezért fontos, hogy lassabban beszélj, mint ahogy szoktál.

Kérj visszajelzést

Amikor a teremben vagytok, látod a diákokat. Látod ahogy egyre több tekintet vált át üvegessé, egyre több diákot nem köt le az amit mondasz. Ilyenkor tudsz váltani, beavatkozni. Videó közvetítésnél ezt nem látod. Ezért fontos, hogy kérj gyakran visszajelzést. Ez lehet egy kérdés, hogy aki hall, az nyomon egy like-ot, de lehet egy rövid feladat is.

Kétirányú videó, videokonferencia

Első körben felejtsd el. Tényleg. Még komoly informatikai vállalatoknál, ahol több millió forintos stúdió minőségű eszközökön az informatikailag jól képzett munkatársak próbálkoznak vele, ott is rendszeres a bénázás. Szóval, ha belevágsz, akkor tisztellek, mert számos akadályt le kell majd küzdened. Semmi esetre se erre építsd az oktatásod, legalább is az elején. Pár jó tanács, ha belevágnál:

Legyen fülhallgatód

A legtöbb szoftver kezeli, ha nincs fülesed és kiszűrik a hangszóróból jövő visszhangot, de ezek a megoldások koránt sem tökéletesek. Még a legjobb is rontja a hang minőségét, érthetőségét. Erre hívd fel a tanulók figyelmét is.

Legyen nekik is fülhallgatójuk.

Aki nem beszél némítsa le magát

Aki nem beszél annál legyen kikapcsolva a mikrofon ez fontos. Nincs idegesítőbb, mint amikor azt kell hallgatnod, hogy a háttérben a kistesó vagy a szülők éppen csevegnek. Ja, de van, amikor huszonhárom ilyet kell egyszerre hallgatnod.

Összefoglalva

Ne felejtsd: több év tanítási tapasztalattal rendelkezel, napi szinten használod már a technológiai eszközöket. Lehet nem vagy profi, de nem is most kezded. Koncentrálj arra, hogy kis lépésekbe haladj. Külső tanácsokat köszönd meg, de ne feltétlen fogadd meg. Akik adják lelkesek, de nagyon sokszor nincs oktatási tapasztalatuk, sem pedagógiai végzettségük, napi szinten nem dolgoznak gyerekekkel, szemben veled. Építs ezekre az értékeidre és használj olyan eszközöket amiket már eddig is használtál. Az új eszközök bevezetésére pedig adj magadnak elég időt és új módszertant csak akkor próbálj ki, ha a használni kívánt eszközt már magabiztosan kezeled.